lørdag 13. april 2013

Snart en ny hverdag

Igjen så er det alt for lenge siden det har skjedd noe her på bloggen, så tenkte å prøve meg på en liten oppdatering igjen, så tenke og fortelle litt om tiden frem over. Har ikke skjedd så fryktelig mye spennende som er vært og fortelle om den siste tiden.
Dagene går i å traske hjemme og kose oss som familie på ettermiddagene når Iris er hjemme fra barnehagen og i helgene.

Idag er det 5 uker til jeg har termin med lillebror og vi igjen vil få en ny hverdag :)
Jeg har jo vært veldig heldig denne gangen også, med lite plager. Kvalmen var veldig tilstedeværende de første månedene denne gangen også, men utover det har det ikke vært mye annet. Ligger på grensa til svangerskapsdiabetes denne gangen også, men det satser vi på att går like fint med regulering av kost som det gjorde sist og blir borte igjen etter graviditeten.

Nå som det ikke er lenge igjen kjenner jeg att energien ikke lenger er på topp, men det hører jo med. Får bruke tiden godt mens Iris er i barnehagen til å slappe av.

En ting er i hvertfall sikkert og det er att vi har noen spennende uker forran oss frem mot fødsel og hvordan denne blir. Helt siden jordmor begynte å sjekke leiet på kontrollene har han sitti fint i seteleie. Dette har vi også fått bekreftet både på 3D ultralyd og de ekstra ultralydene vi har hatt på sykehuset.

Han har fortsatt noen dager på å snu seg før vi kommer til grensa for att man blir henvist til sykehuset for ultralyd for å helt sikkert bekrefte leie. Grensa jordmor har er 36 uker og dette er jeg nå på onsdag. Denne dagen har kjeg time til jordmor på sykehuset siden min faste er borte denne uka ikke fikk tatt meg inn. Så det blir en spennende dag. Har han ikke snudd seg da, blir det etter hvert måling av bekken for å se om jeg i det hele tatt har plass til å føde i sete. UL for å bekrefte att han fortsatt sitter på rumpa si. Og samtale om hvordan jeg ønsker å føde. Valgene står jo da mellom vaginal fødsel i sete leie eller keisersnitt. Dette er ett valg jeg syns er fryktelig vanskelig og jeg klarer ikke helt og se for meg hvordan jeg skal komme frem til en av delene. Jeg ønsker faktisk ingen av delene.

Lillebor på 3D ultralyd i uke 32

Men siden lillebror virkelig har bosatt seg i sete og jeg har faktisk ingen tru på att han snur seg heller. Vet det er veldig pesimistisk tenkt, men akkurat på det her frykter jeg det værste, så får jeg heller bli positivt overraska om det faktisk skulle vise seg att han snur seg.
Jeg har i hverfall de siste ukene tenkt en del på hva jeg evt vil velge og finner egentlig bare negative tin med begge.

Keisersnitt ønsker jeg egentlig ikke siden jeg har angst for att noen skal skjære i meg og alt som har med operasjon og slike ting å gjøre.

Setefødsel føler jeg heller ikke er ideelt siden det er feil vei og få ungen ut. I tillegg er det jo en ekstra risiko rundt en setefødsel. Etter hva jeg har hørt ender 40% av alle setefødsler i haste keisersnitt. Så ja, absolutt ikke ett enkelt valg. Men skulle det bli slik at dette blir situasjonen regner jeg med å få god informasjon om begge deler på sykehuset og att det hjelper litt bedre på valget.

Det val litt kort langt fortalt om hvordan de nærmeste ukene kan bli.

Vi har jo ei lita solstråle fra før også, som begynner å bli veldig stor. Nå er det snart bare 1 måned igjen til hun er 2 år. Jeg vet virkelig ikke hvor disse 2 årene har blitt av.

Iris utvikler seg som bare det om dagen og lærer stadig nye ting. Hun storkoser seg i barnehagen og vi får bare positive tilbakemeldinger om hvordan hun er der. Så fort vi kommer inn er hun klar til å leke og kose seg. Har nesten ikke tid til å si hade til oss. Vi får høre att hun bare er snill og bli. Går godt i sammen med alle de andre baren og tar kontakt både med de og de voksne. Er heller ikke redd for å vise følesene sine. Dette er ting vi får høre er veldig positivt :)

Hjemme er hun nok litt flinkere til å stenge ørene og trasse litt mer. Tøye grenser og se hvor langt hun klarer å strekke de. Men det er vel akkurat slik det skal være.

Det blir spennende og se hvordan hun reagerer på att det kommer en baby i hus. Vi prøver så godt vi kan å forberede henne på hva som skal skje, men er jo ikke så lett for henne å forstå heller. Men vi snakker om lillebror og att babyen ligger i magen til mamma. Men etter hvert kommer ut av magen og skal bo sammen med oss. Tror nok hun kommer til å bli en super storesøster.

Vel det var litt om hverdagen her :) Avslutter innlegget med noen bilder av solstråla vår fra påsken :)

Ny tur opp bakken for å ake ned igjen :)

Dumpe var gøy.

Stor bakke og ake i på Østvang skole. Det er i hvertfall gøy.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar