lørdag 8. februar 2014

Bleiekake

Nytt innlegg om noe kreativt :) Jeg fikk virkelig brukt litt av min kreative side forrige helg :)
Søndagen formiddagen gikk med til å lage bleiekake :)
Vi fikk dette da vi fikk vår datter for litt over 2 1/2 år siden og jeg syns det var så utrolig koselig å få. Selvfølgelig er alt man får til den lille fra alle som vil komme på barselbesøk koselig, men var litt ekstra stas å få en bleiekake.

Så nå når min bestevenninne og hennes mann fikk sitt første barn, var det ikke noen tvil om att jeg hadde lyst til å lage en bleiekake i barselgave :) I går var vi på besøk og fikk hilse på den lille skjønne jenta dems, og hørtes ut som kaka falt veldig i smak :)

Jeg tenkte jeg skulle vise dere hvordan min kake ble til og hvordan resultatet ble :) Jeg ble veldig fornøyd med resultatet selv i hvertfall.

Det ligger mye bilder og videoer ute på nett om hvordan du kan lage disse kakene, så jeg tok en liten titt rundt på nette før jeg satte meg ned å lagde min egen for å bare ha en viss peiling i hode om hvordan det var best å gjøre det :)

Det første vi gjorde var å dra ut på shopping for å handle inn det vi trengte til kaken. Her står du i grunn helt fritt til å velge akkurat det du selv ønsker å fylle/pynte den med for uten bleier, de er liksom selvskrevne :p

Det første jeg startet med da alt var kjøpt inn og klart til kakelaging var å begynne å rulle alle bleiene. I denne kaken brukte jeg pampers nr 2. Det som er greit å gjøre når man skal skaffe bleier til en slik kake er å velge noen som er mest mulig hvite, da blir kaka finest. På pamers sine 2´er bleier er det kun litt lys farge og noen figurer på det feltet hvor man fester tapen, så da er det bare å rulle bleiene slik att dette kommer inn, da er det lite av det som syns.

Bleiene ferdig rulla, festa med en helt vanlig gummistrikk.

Mens jeg satte meg ned med dette, fikk jeg mannen til å ordne en rund papp plate til meg som jeg skulle sette kaka oppå.

Det neste jeg gjorde var å dekke pappplata med aluminiumsfolie for att den skulle bli fin til å sette kaka på :)


Det kan være greit å ha noe i midten av kaka slik att du får festa etasjene sammen, jeg valgte her å bruke papprullen som aluminiumsfolien er rulla opp på til dette formålet. Jeg målte den bare til slik att den skulle passe med høyden på 3 bleier, kutta av det som var for langt før denne også ble dekka med aluminiumsfolie.


Så er det bare å sette igang med å lage første etasje på kaka. Her starta jeg med å sette bleier i ring rundt papprullen som blir stående i midten av kaka. Bleiene festa jeg med gummistrikker. Greit å plassere strikkene midt på bleia, da blir de ikke synbare når du får pynta kaka :)


Første runde utført :)

Så fortsatte jeg bare å sette på bleier rundt i ring til ønsket størrelse. Bleiene er festa i hverandre med strikker her også. 

Første etasje ferdig.

Når første etasje er ferdig, er det bare å gjøre samme proses med de neste etasjene til du bar ønsket størrelse og høyde. Jeg valgte å lage kaken i 3 etasjer. 

Andre etasje ferdig.

Og til sist, tredje og siste etasje på plass :)

Når du er ferdig med alle etasjene så er det bare å sette igang å pynte kaka. Og her står man jo helt fritt til å pynte og fylle på med akkurat det man selv vil. Man kan også bytte ut noen av bleiene med f.eks stelleprodukter, klær som er rulla sammen, ja akkurat det du selv måtte synes blir bra. 
Jeg valgte å ha hele kaken med bleier og heller pynte den med det vi kjøpte inn til den lille jenta :)

Men kaka ser jo ikke sånn kjempe fin ut med alle strikkene som syns, så før man pynter med annet er det grei å sette på noen bånd rundt hver etasje, så strikkene blir borte og så blir jo kaka så mye finere bare av dette. Her også kan du jo selv velge hva du ønsker å bruke. Jeg hadde igjen litt Sizoweb etter vi hadde dåp til største jenta, denne klipte jeg i passe biter og brukte som ett breit bånd rundt på hver etasje før jeg tok ett smalt bånd og knøt på utenpå her igjen, dette har teksten "Tiny hands & tiny feet" på seg, samt små avtrykk av hender og føtter. 

Første etasje fått bånd, begynner allerede å blir mye finere :)


Og veldig mye bedre når alle etasjene er ferdig og du ikke lenger kan se noen av strikkene og slik :) Greit å få alle sløyfene på samme side og over hverandre :)

Når dette nå er gjort er det bare å fylle på med det du måtte ønske, jeg toppa kaka med en bamse, rundt ellers er det body og bukse, siklesmekker og noen søte små spenner.

På resten av bildene kan dere se det ferdige resultate da alt er festa på kaka. Smekkene har jeg bare festa litt innunder etasjen over der den henger, bodyen ble festa ved att jeg gjemte prislappen nede i den øverste etasjen, buksa er hengt uten på bodyen og satt fast med 2 søte små hvite klyper for att den ikke skulle skli av bodyen. Bamsen har også blitt festa med noen slike klyper.


"Forsiden av kaka"

Ene siden.

"baksiden"

Og til slutt den andre siden.

Bamsen på toppen :)

Til slutt pakka jeg hele kaka inn i cellofan :) 

Hva syns dere om resultate?

Skal du selv lage en bleiekake, men usikker på hvordan er du hjertlig velkommen til å bruke "oppskriften" Det er i grunn veldig enkelt og tar heller ikke veldig masse tid :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar