onsdag 23. november 2011

Prinsessekake!!

I går fikk jeg ånden over med og måtte bake litt.

Fikk før helga oppskrift på en kake jeg ikke har prøvd før. Og nye kaker er alltid spennende. I hvertfall når dem høres så himla gode ut :)

Og i hele helgen har jeg blitt frista av bilder av denne kaken. Oppskriften fikk jeg nemlig i ei gruppe jeg er medlem av på facebook. Dette er en gruppe for oss som fikk barn i mai 2012. Men som dere skjønner snakker vi ikke bare om våre søte små :)
Husker ikke hva debatten dreide seg om nå, men var i hvertfall ei som delte denne oppskriften, og flere har bakt den og selvfølgelig delt bilde av kaka med oss andre :)
Og jeg har blitt like frista hver gang :)

Kaka er veldig enkel å lage. Tar ikke mye tid heller egentlig. Siden det er gjærdeig tar det jo litt tid med heving og slik, men selve laginga av deigen og kaka etter hevinga tar liten tid. Og det meste av ingrediensene har man ofte i skapet uansett.



Ble du frista? Legger ved oppskriften også, så kan du teste også :)

Prinsessekake
350 g mel
75 g smør
3 ss sukker
1 pk gjær
2 1/2 dl melk

Bland sammen det tørre. Ha i smeltet smør og lunken melk. 
Hvis deigen blir veldig bløt så har du i litt ekstra mel. La heve. 
Del deigen to, halvparten trykker du utover i en rund form: bunnen og litt opp langs kanten. 
Ha ca en halv boks ferdig vaniljekrem på bunnen. Evnt litt rosiner om du liker det. 
Lag skillingsboller av den andre halvdelen av deigen, som du legger oppå vaniljekremen. La etterheve litt. Stekes på 200 grader i ca 25-30 minutter. Når den er avkjølt har du litt melis på toppen.
Deretter: Nyt!!!

2 kommentarer:

  1. Denne kaka er kjempegod! :) Den er veldig vanlig i Stig sin familie faktisk. Artig å bake litt da :)

    SvarSlett
  2. Den var virkelig det :) Tror aldri jeg har sett sånn kake før heller jeg :) Bake er egentlig det, og lenge siden sist nå så da var det ekstra gøy å prøve noe nytt :)

    SvarSlett