tirsdag 31. januar 2012

Malungen Gjestegård

Jeg nevnte i ett tidligere innlegg att jeg skulle komme med ett eget innlegg om plassen vi skal ha bryllupsfesten :)
Vi forlovet oss jo for godt over 2 år siden og vi begynte allerede da å se etter aktuelle plasser for festen. 
Vi var begge enige om å velge en plass hvor alt må fikses selv. Vi ville være på en plass som har alt man trenger, lager maten, serverer og ja rett og slett alt egentlig. Så da var det bare og eliminere bort grendehus, samfunnshus o.l. 
Jeg kan vel ikke akkurat påstå at jeg har oversikt over alle plassene som finnes i nærheten, men noen vet man jo om. I tillegg gikk jeg på Google for å se om man fant noe her, men dette var ikke så lett. 
Men jeg hadde en plass i tankene. Når jeg var yngre hadde vi slektstreff og var på en plass jeg erindrer som veldig fin. Så jeg fant igjen plassen på nettet, så på bilder og leste det som sto. Plassen var enda finere enn jeg husket. Jeg forelsket meg rett å slett i plassen med en gang. La frem forslaget for Erik og han var enig. Vi bestemte oss allerede da for å kontakte de for å komme og se og høre hva dem hadde og tilby av mat o.l. 
Samme dagen som vi var der ute og titta bestemte vi oss for att her skal vi feire bryllupet vårt :) Så plassen ble reservert med det samme :) 
Så middagen og festen skal vi ha i Gildehallen på Malungen Gjestegård i Vallset. Plassen ligger idyllisk til nede ved vannet <3 



Litt Historie om plassen. Hentet fra deres hjemmeside.

Navnet Malungen som kan bety ”Sandbanken ved sjøen” eller 
”Den bortgjemte gården” er funnet nevnt første gang i Tingboka 1682, og vi kan følge fast bosetting her fra 1708.  
Malungen var et administrasjonssenter for skogdrift og fløting for allmenningseierne.  I 1844 gikk tre menn sammen og kjøpte Romedal Allmenning.  Dette var en dristig handel, og det viste seg at det var mer enn de tre kunne makte. De solgte skogen til Westye Egeberg & co i 1846, og eiendommen Malungen ble solgt i 1875 til de samme kjøperne.
Da bodde skogvokterne hos Westye Egeberg & co her.  Det var boliger for sjefene og forstmesteren, seniorsjefer, juniorsjefer og tilfeldige jaktgjester. 
På midten av 1800 tallet ble det bygget en jakthytte på Malungen. 
Brødrene Ferdinand Julian Westye Egeberg (konsulen av Oslo, Bogstad Gård) og Einar Westye Egeberg var ivrige jegere og benyttet stedet mye til jakt for seg selv og sine venner. Det etter hvert ble behov for å ruste opp stedet med særpreg og flotte hus. 
Jakthytta ble bygget om til et større og flottere jaktslott.  
Tømmeret ble laftet inntil den gamle delen, et meget krevende arbeid,  gulvet som ble lagt er halvkløvninger som stammer fra den opprinnelige låven fra 1700 tallet som delvis brant ned. Leder for ombyggingen var arkitekt Ole Andreas Sverre som også var arkitekt for bl.a. Grand Hotell, Kongen, Ski-museet og Holmenkollen Turisthotell.
Da Malungen ble kjøpt tilbake av Romedal Allmenning i 1929 ble hovedbygget det tatt i bruk som pensjonat. Her var skole , bakeri, kolonialutsalg og egen smie. Fra 1979 til 1992 drev vertskapet mest med selskapsarrangementer i helger og ellers etter bestilling.  Fra 1992 er det stedet rustet opp av Romedal Allmenning og Oddvar Kolltveit som leide stedet i perioden 1994-2002.  Fra januar 2003 er det Pål Inge Ransted som har driftet stedet. Romedal Almenning overtok driften midlertidig fra januar 2011. Eierskifte, fra 01.05.2011 ble Malungen solgt fra Romedal og Stange Almenning til BAB Eiendom AS med driftsselskap Malungen AS.
Husene på Malungen 
Jaktslottet
Særegent bygg fra 1800 tallet med peisestue hvor det kan dekkes for inntil 45 gjester. Jaktslottet har fire overnattingsrom med til sammen 9 sengeplasser.
Kvitbygningen 
Den eldste delen er fra 1860 åra, påbygd og ombygd 1902 – 03, og restaurert utvendig i 1980 åra.  Har vært brukt som bestyrerbolig, landhandleri, bakeri og landbruksskole.  
Nå 6 gjesterom med til sammen 16 senger, velutstyrt konferanse-rom 
med plass for inntil 25 gjester og to tilstøtende grupperom.
Gildehallen 
Bygget i 1959 til allmenningsforbundets 100 års jubileum.  Nytt tak og terrasse mot sjøen kom i 1993.  Modernisert kjøkken og garderobe/ toalett samt vinterisolert i 1994.  Plass til inntil 150 gjester, og i sommersesongen også uteservering for inntil 60 gjester.
Bjørkhaug 
Bygget i 1937 som bestyrerbolig for Romedal allmenning.  Har senere vært skogvokterbolig og leirskole.  Huset har i dag 9 gjesterom med til sammen 24 sengeplasser. 
Stabburet 
Eldste hus på Malungen, ca 220 år gammelt. 
Låven 
En eldre låve fra 1744 ble revet etter brann i 1903.  Ny låve bygget i 1904.
Låven er for tiden ikke i bruk, men det er planlagt å ruste den opp for å kunne benytte den til arrangementer etter hvert. 


Som dere kan lese så har plassen sin egen spesielle historie og blitt brukt til forskjellige ting :) 
Det har jo også skjedd litt i forhold til drivere der ute de siste årene. Noe som for oss ble litt uforutsigbart. IVi leste plutselig i avisen att plassen skulle selges. Ok, hva nå. Kommer vi til å kunne holde bryllup på drømme plassen? Det ble en litt usikker periode, siden det tok litt tid før noen overtok plassen. Men heldigvis for oss ordnet dette seg og vi får ha festen der vi ønsker :) 
Når vi var og tittet på stedet var det vinter og nydelig der ute. Vi skal jo gifte oss på høsten og jeg tror det er enda mer idyllisk der ute da. Det er jo skog i området og personlig må jeg si at jeg syns høsten er den peneste årstiden. Da er trærne fulle av farger og jeg tror det blir helt fantastisk der ute da :) 
Vi skal jo også ta bildene våre her og jeg har allerede sett ut meg flere steder på området til dette :) 


De to siste bildene jeg avslutter med her er fra Gildehallen, hvor vi skal være :)
Bildene og noe av teksten er lånt fra Malungen sine hjemmesider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar